Contact

grallaiorgue@gmail.com

Contact

grallaiorgue@gmail.com

Contacto

grallaiorgue@gmail.com

Biographie

Biography

Biografía

Premsa

Crítica del concert a Santa Maria de Gràcia

(Tradicionàrius) 7/2/2015

Especial i espacial

Dissabte passat, a l’església de Santa Maria de Gràcia, vam assistir a un concert especial i espacial. Especial perquè no és gaire habitual sentir una formació de gralla i orgue seguida d’una altra de bombarda i orgue. I espacial perquè, en la millor tradició bachiana, aquestes músiques ens van fer volar la imaginació i ens van propulsar l’esperit fins molt més amunt de la termosfera. Va ser un concert d’aquells que enriqueixen les nostres arrels i, per això, donen sentit a un festival com el Tradicionàrius.

Gralla i orgue lliguen la mar de bé, tal com van demostrar Jordi Mestres i Jonatan Carbó a la primera part del programa. L’orgue té unes possibilitats sonores encara més gegantines que el seu tamany. Ben tocat, pot sonar variadíssim com cap altre instrument, subtil com les gotes que cauen en un llac de fades o tempestuós com cent mamuts embogits. L’orgue barroc –el de Santa Maria de Gràcia es defineix com a neobarroc i va ser construït per l’holandès Gerard A.C. de Graaf el 1973– ens recorda que ja hi va haver sons psicodèlics molt abans que s’inventés l’LSD… I al seu costat, la gralla, instrument de carrer que entra al temple amb tot el seu cabal de so genuí i autòcton, circulant entre les parets i l’ample sostre, va tenir un efecte terriblement suggerent, ja fos interpretant el cèlebre Gabriel’s Oboed’Ennio Morricone, tema del film La missió que és l’apoteosi de la melodia, o la variada Cornucòpia, obra encarregada a Àlex Cassanyes que va creixent en moviments a mesura que aquesta proposta va rodant i que explora les grans possibilitats d’aquesta combinació sonora.
(…)I al final, un experiment: « Les torres », interpretada conjuntament per orgue, gralla i bombarda. En parlar d’aquest concert sí que podem recórrer sense dubtes a aquella expressió tan rebregada: va ser « tota una experiència », de veritat. Va ser una actuació en un escenari, insòlit al Tradicionàrius, per mirar endarrere (un dels objectius de la proposta era reconèixer el patrimoni organístic de la Vila de Gràcia) però sobretot per mirar endavant.

Jordi Martí
Enderrock (Sons de la Mediterrània)
http://www.enderrock.cat/sonsdelamediterrania/noticia/7695/especial/espacial

Cornucòpia, música per a gralla i orgue

www.nuvol.com

Gralla i orgue a la Catedral de Barcelona

Enderrock.cat

Orgue i gralla, una original combinació

Anoiadiari.cat

Jordi Mestres: « Els concerts de gralla i orgue en esglésies sorprenen »

Circdelacultura.com

Contacte

grallaiorgue@gmail.com

Notícies

home

Biografia

Us proposem una combinació espectacular que us sorprendrà, més enllà de la potència sonora, en descobrir una gran versatilitat i diversitat de matisos. La unió d’aquests dos instruments parteix de la voluntat d’explorar, amb imaginació, ambició i rigor, nous camins per a aquesta insòlita formació amb l’objectiu de consolidar un repertori propi.

S’inspira en les arrels i la tradició de cada instrument: La gralla, protagonista de la música festiva i de carrer, beu de la tradició popular i al costat de l’orgue afronta un nou repte tècnic i interpretatiu. L’orgue, lligat a la tradició culta i litúrgica, mostra, esperonat per la gralla, la seva vessant més popular, tal com en el passat l’havia mostrat en les llibertats d’orgue.

Fruit d’aquest treball, iniciat el 2010, hem ofert concerts arreu de Catalunya, com al Festival Internacional d’Orgue d’Igualada, al Festival Tradicionàrius a Santa Maria de Gràcia, al Monestir de Montserrat,  El Vendrell o Les Corts, entre d’altres i en els quals hem estrenat nombroses obres per a gralla i orgue de diversos autors catalans actuals.

Intèrprets

Com a duo, treballen des del 2010 en la configuració d’un repertori propi a partir dels resultats del 1r Concurs de composició per a gralla i orgue de la Coordinadora de Grallers de Vilafranca de 2008, continuant la tasca de selecció i promoció de nou material musical, al mateix temps que n’han mostrat els fruits en diversos concerts:

  • – Cicle L’Orgue de la Catedral de Barcelona
  • -Catedral de Tarragona. Joventuts Musicals de Tarragona
  • -Casa de la Cultura de Girona. Diputació de Girona
  • -Festival d’orgue de Capellades
  • -Festival d’orgue de les Terres de Ponent i Pirineus. Catedral de la Seu d’Urgell
  • -Cicle d’orgue. Església de Sant Feliu de Sabadell
  • -Església de Sant Pere Apòstol de Montbrió del Camp
  • -Concert de Festa Major. Església de Sant Andreu de la Selva del Camp
  • -Concert de la Diada Nacional. El Pla de Santa Maria
  • -Dia del Graller. Basílica de Santa Maria de Vilafranca del Penedès
  • -Basílica del Monestir de Montserrat
  • -Festival Tradicionàrius. Església de Santa Maria de Gràcia
  • -Festival Internacional d’orgue d’Igualada. Basílica de Santa Maria
  • -Festival Internacional d’orgue d’Andorra. Escaldes-Engordany
  • -Cicle d’orgue. Església de Santa Maria del Remei de Les Corts
  • -Concert de Festa Major. Església de Santa Margarida i Els Monjos
  • -Cicle d’orgue. Església de Barberà del Vallès
  • -Cicle d’orgue. Església de Sant Salvador del Vendrell
  • -Concert de Festa Major. Monestir de Sant Cugat del Vallès

 

 

 

Jonatan Carbó Casanellas 

va estudiar orgue al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb la professora Maria Nacy, obtenint el Títol Superior d’Orgue i els Premis d’Honor de Grau Mitjà i superior.

Ha ampliat la seva formació en nombrosos cursos amb els professors Michael Radulescu, Daniel Roth, Matteo Imbruno, Andreas Liebig, Bernard Winsemius i Cristina García Banegas, entre d’altres.

Ha ofert recitals com a solista arreu de Catalunya, Illes Balears, Espanya i França, destacant els orgues del Palau de la Música Catalana, Catedral de Barcelona, Basílica de Montserrat, Catedral de Perpinyà, Basílica de Santa Maria de Maó, Església de Los Venerables de Sevilla, entre d’altres.

Ha estat enregistrat en diverses ocasions per Catalunya Música i un doble CD amb l’obra “L’orgue de Santa Maria de Vilafranca del Penedès” de Josep Soler Sardà.

Ha col·laborat amb formacions vocals i instrumentals com el Cor Liedercàmera, Cor Vivaldi, l’Orquestra Terrassa 48 i l’Orquestra de Cambra del Garraf.

Ha estat professor d’orgue de l’Escola Municipal de Música de Vilafranca del Penedès i actualment segueix la seva tasca docent al Conservatori de Grau Mitjà “Mestre Joan Just i Bertran” d’Igualada i a l’Escola Municipal de Música “Pau Casals” del Vendrell.

 

Jordi Mestres Qué

Neix l’any 1986 a Vilafranca del Penedès on, uns anys més tard, hi desenvolupa la seva vida grallera, després de començar a Torrelles de Foix. Paral·lelament, estudia la flauta travessera. Malgrat semblin dos instruments antagònics, intenta obtenir bones influències dels dos àmbits, tant de la música tradicional com de la clàssica, obtenint-ne una manera d’interpretar molt característica. És membre dels grups Els Vinardells i Deriva Errant, i col·labora amb nombroses formacions i projectes del país.

L’any 2010 finalitza els estudis superiors de gralla a l’Escola Superior de Música de Catalunya(ESMuC), on obté matrícula d’honor pel seu projecte final, « La Gralla Contemporània ». Actualment, compagina la docència de la gralla, la tarota i la flauta travessera a l’Escola Municipal de Música del Penedès, l’Escola Municipal de Música Maria Dolors Calvet de Vilafranca i l’Escola Municipal de Música de El Morell, amb el desenvolupament de nous projectes musicals, tant de música tradicional, antiga, clàssica, contemporània o jazz. Ha sigut partícep de projectes com un prolífic concert de Gralla i Orgue o la impulsió de nous concerts on la gralla en forma part o és protagonista. Amb el seu instrument principal, la gralla, intenta buscar nous horitzons, perfeccionant-la i dignificant-la.